טוב ברוכים הבאים לכתבה השלישית בסדרה: הסתברות
קודם כל לפני שנתחיל אני רוצה לציין כמה דברים שאנשים עדיין לא הבינו מה אני מנסה לעשות פה.
מכיוון שאני כותב על נושאים רציניים וקשורים בעקיפין לטקטיקל אתם חייבים להבין, אני לא בא ללמד אותכם בדיוק איך לשחק את המשחק, בעצם זאת בכלל לא הכוונה שלי, את זה אתם צריכים ללמוד לבד (שזה החלק הכי כיפי לדעתי) הכוונה שלי בכתבות האלה זה פשוט לתאם את הקשר של חשיבה עמוקה וניתוח נתונים שלפעמים נשכחים על ידי אלה שמשחקים תמשחק. אני רק בא להראות לכם כמה שה"משחק" נראה לכם פשוט וקל, אז זהו שזה לא בדיוק מה שאתם חושבים...
הסתברות זה "מפה" שאנחנו יכולים לבחור איזה דרך ללכת לפי חישוב דוגמטי כמו כן חישוב סוביקטיבי (אישי), בהתייחסות לשחמט זה סוג משחק.
אני בטוח הרב פה מכירים תרוסי המהולל גארי קספרוב, שחקן השחמט הכי טוב בכל הזמנים. ב1996 IBM עשו עליו צאלנג (עם דמואים והכל ) כדי שהוא ישחק נגד המחשב שלהם "כחול עמוק", קספרוב הצליח לנצח אותו וזכה בתואר השחקן הכי טוב בעולם. חברת IBM שידרגה את המחשב וערכה אותו מחדש וב1997 התקיים עוד משחק, הפעם במחשב ניצח (אומנם בתוצאה צמודה 3-2). איך זה אפשרי שמוח אנושי שמסוגל לאלתר, לחשב, לרמות, לתכנן ולשחק משחקי מוח נשלט על ידי מכונה?
התשובה: הסתברות.
במשחק שח יש 64 ריבועים לזוז עליהם, כל שחקן שולט ב16 חיילים, העובדה שהלבנים תמיד מתחילים אומרת שיש 20 צעדים פוטנציאלים ראשונים וכנ"ל לגבי השחורים, גם בצעד השני יש 20 צעדים פוטנציאלים, אם נלך 3 תורות קדימה תגיעו לחישוב שבתור השלישי זה כבר 8000 צעדים אפשריים (20*20*20) שאפשר לעשות בשלוש תורות, ואם לחשב מה השחורים יעשו בתור צעד נגדי התוצאה תיהיה הרבה יותר גבוהה. אם להמחיש לכם את כל הצעדים האפשריים בשח זה יוצא:
קוד HTML:
1,000,000,000,000,000,000,000,000,000,000,000,000,000,000,000,000,000,000,000,000,000,000,000,000,000,000,000,000,000,000,000,000,000,000,000,000,000,000,000,000
או 120^10 (עשר בחזקת מאה עשרים)
מה שעושה את המחשב יותר טוב מאנשים זה העובדה שהוא מסוגל לחשב 15 שכבות של נתונים קדימה (בשבילינו נתייחס לזה כעל צעדים), איפה שבן אדם פשוט כמוני מסוגל לחשוב אולי 5-6 צעדים קדימה וקספרוב מסוגל 13 ((25600000000 צעדים).
תכלס כל המידע הזה לא מועיל הרבה, זה רק אחוזי הסתברות והסיכוי להצלחה נתון באיך שאנחנו משתמשים עם המידע שיש לנו.
אז איך כל החירטוטים והמספרים קשורים לטקטיקל, להיות כנה איתכם כמה שרשמתי יותר התקשתי למצוא את התשובה בעצמי, אבל מה שכן הבנתי, אם לוקחים את ההסתברות בחשבון זה פועל גם בתור איזה שהיא "תאוריה" במשחק וגם עושה שיטה יותר קלה לשחק תמשחק.
אם חושבים על משחק בטקטיקל, יש 10 שחקנים ואין סוף "ריבועים", אבל לעומת זאת על ידי הידיעה על אזור מסויים שהאויב נמצא בו אנחנו מיד מצמצמים את ההסתברות של המהלכים והאפשרויות של הצעדים של האויב ובכך מעלים את הסתברות ההצלחה שלנו במשחק. קחו את זה לדוגמא:
אתה וחברך נשארת במצב 2על2 בבליסטר בתור שוטרים, ואתם לא יודעים איפה הם ילכו עם הפצצה, אם שניכם מתפצלים לכל אזור פצצה שונה, אז סיכוי האויב לפגוש אחד ממכם הוא 99% (1% אם הוא לא מטמין בכלל), אבל עם זאת מה סיכוי ההצלחה שלכם בלנצח?
עכשיו תסתכלו על זה ככה, אם אתה וחברך נצמדים אחד לשני ומחשבים לפי ניסיון מסיבובים אחרים וידע שרכשתם במהלך המשחק על האויב, סיכוי ניחוש שלכם בלפגוש את האויב באזור הרצוי הוא 50%-70% וסיכוי ההצלחה הרבה יותר גבוה כשהאקדחים מתחילים לשרוק. =D
כמובן שכל זה לא בא ללמד איך לשחק תמשחק, אבל זה בא פשוט לעלות את המודעות למרות שרב הפעמים שחקנים טובים עושים את זה בלא מודע בגלל הניסיון הרחב שלהם זה כבר בא להם טבעי.
אפשר לשחק את המשחק "שלך" או ללכת תמיד אנטי למה שאויב יעשה, יוביל אותכם לסיכוי הצלחה של 50%-50% אבל לדעת ולהתחשב בכל הגורמים הנלווים זה מה שיזיז את האחוזים לטובתכם.
תמיד יהיה את האסטרטגיה או את הצעד הזה בעל סיכויי ההצלחה הכי גבוהים, אז מין הסתם נבחר בדרך עם הסיכויים הכי גבוהים מאשר הדרך עם הסיכויים הכי קלושים נכון?
או שלא...